Wszystko, co musisz wiedzieć o dopłatach do rowerów elektrycznych
Rządowy program dopłat do zelektryfikowanych jednośladów otwiera w praktyce możliwość zakupu roweru elektrycznego za pół ceny. Sprawdź, jakie wymogi trzeba spełnić i jaki rower wybrać, aby liczyć na częściowy zwrot kosztów.
Czym jest program „Mój rower elektryczny”?
Program „Mój rower elektryczny” zakłada dofinansowanie ponad 46 tysięcy rowerów elektrycznych, funkcjonalnych rowerów cargo oraz wózków rowerowych. Maksymalna dopłata do e-bike’ów wynosi 5000 złotych, w przypadku rowerów cargo i wózków rowerowych jest to 9000 złotych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zamierza przeznaczyć na ten cel w sumie 300 milionów złotych.
Program będzie realizowany w latach 2025–2029 i obejmie osoby fizyczne, wybranych przedsiębiorców oraz samorządy. Jego celem jest zwiększenie dostępności elektrycznych jednośladów. Choć w ostatnich latach cieszą się one coraz większą popularne, to wciąż potrafią odstraszyć ceną, często trzy- lub czterokrotnie większą od standardowego roweru. Program ma również zainspirować przedsiębiorców do wykorzystywania ekologicznych rozwiązań w biznesie.
Jakie rowery zostaną objęte dofinansowaniem?
To, jakie sprzęty mogą zostać objęte dofinansowaniem, regulują odpowiednie przepisy. Szczegółowe definicje roweru elektrycznego, roweru transportowego i wózka rowerowego znajdziemy w art. 2 pkt 47 i 47a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602). W skrócie – jednoślad elektryczny, który kwalifikuje się do dopłaty, powinien być:
- nowy lub wyprodukowany w ciągu ostatnich 24 miesięcy,
- wyprodukowany na terenie Unii Europejskiej,
- jego szerokość nie może przekraczać 90 cm,
- ma być poruszany siłą mięśni i dodatkowo wspomagany przez napęd elektryczny generujący napięcie nie wyższe niż 48 V i mocy ciągłej nie większej niż 250 W,
- wyposażony w akumulator wykonany w technologii litowo-jonowej lub podobnej, o pojemności 10 Ah, którego umiejscowienie ma uniemożliwiać łatwy demontaż osobom postronnym,
- napęd elektryczny może wspomagać jazdę do prędkości maksymalnej 25 km/h, po przekroczeniu której ma zostać kompletnie odłączony,
- musi umożliwiać jazdę bez wspomagania eklektycznego, czyli funkcjonować jak normalny rower po rozładowaniu baterii,
- nie może oferować trybu jazdy wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego bez pedałowania,
- może być ładowany z domowego gniazdka,
- jego minimalny zasięg musi wynosić 50 kilometrów,
- musi posiadać w zestawie pełen komplet akcesoriów niezbędnych do codziennej eksploatacji, takich jak kable, adapter i ładowarka.
To, na co szczególnie warto zwrócić uwagę przy wyborze roweru elektrycznego (oprócz parametrów technicznych baterii i deklarowanego zasięgu), to miejsce jego produkcji. Rowery wyprodukowane poza terytorium UE nie kwalifikują się bowiem do zwrotu kosztów. Dofinansowaniem zostaną objęte jedynie europejskie, w tym polskie marki, takie jak Tabou.
Ile tak naprawdę zapłacisz za swój e-rower? Przykładowa kalkulacja
Poniżej przykładowa kalkulacja roweru polskiej produkcji. Cena wyjściowa Tabou Kinetic Up 2.0 z kolekcji 2024 to 10 499 złotych. Rower został wyposażony w silnik o mocy 250 W oraz baterię 36 V spełniające wymogi dopłaty. Oferuje również zasięg 110 km, który ponad dwukrotnie przekracza minimalną wartość. E-rower został standardowo wyposażony w ładowarkę Greenway umożliwiającą uzupełnienie stanu baterii przy użyciu standardowego gniazdka.
Osoby, które wybiorą ten model, mogą liczyć na maksymalną dopłatę w wysokości 5000 złotych, co oznacza, że zapłacą za nowoczesnego e-bike’a 5499 złotych. Odejmując od tego 200 zł w promocji Cashback, okazuje się, że ostateczna cena to jedyne 5299 złotych, co stanowi niewiele ponad 50% kwoty wyjściowej.
Znakowanie i rejestracja roweru – ostatni krok do pełnej ochrony
Otrzymanie dopłaty jest możliwe tylko po dokonaniu zakupu roweru elektrycznego, więc w praktyce najpierw musimy stać się jego właścicielem, aby ubiegać się o częściowy zwrot kosztów. Dowodem zakupu może być paragon lub – w przypadku przedsiębiorców – faktura VAT.
Po dokonaniu weryfikacji i wyborze odpowiedniego sprzętu czeka nas jeszcze szereg dodatkowych procedur wymaganych regulacjami. Jedną z nich jest wizyta na policji w celu wpisania roweru do rejestru i oznakowania ramy. Funkcjonariusze wygrawerują na ramie naszego e-bike’a unikalne oznaczenie składające się z 4 liter i 6 cyfr i wydadzą tzw. dowód rejestracyjny poświadczający umieszczenie go w bazie danych. Usługa ta jest bezpłatna, a jej celem jest umożliwienie identyfikacji roweru na wypadek kradzieży.
Czego nie obejmuje rządowy program dopłat do e-bika?
Dopłata obejmuje rowery sfinansowane w ramach zakupu gotówkowego, nie ma możliwości zatem uzyskania refundacji kosztów leasingu. Ponadto, dopłata jest udzielana tylko i wyłącznie na rower w podstawowej wersji i nie obejmuje akcesoriów. Jeżeli producent przewidział możliwość rozbudowy lub doposażenia e-roweru w lepszy napęd, hamulce, kosze, bagażniki, sakwy itp., nie będą one przedmiotem dopłaty. Warto o tym pamiętać przy konfigurowaniu naszego roweru elektrycznego, ponieważ kwota, którą będziemy w stanie otrzymać, wynosi maksymalnie 50% ceny najbardziej podstawowej wersji, a wszelkie modyfikacje muszą być zgłoszone we wniosku.
Czy o dopłatę można ubiegać się wielokrotnie?
Osoby fizyczne mogą ubiegać się o dofinansowanie jednego roweru na osobę, choć możliwe jest wskazanie we wniosku dodatkowych współwłaścicieli. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą (np. wypożyczalnie rowerów elektrycznych) mogą składać wnioski na dofinansowanie wielu sprzętów, o ile wcześniej nie otrzymali na ten cel dofinansowania ze środków krajowych lub zagranicznych, w szczególności grantów przyznany w ramach programów UE.
Jedyny przypadek, w którym osoba fizyczna będąca już beneficjentem programu „Mój rower elektryczny” może ubiegać się o ponowne dofinansowanie, to kradzież lub zniszczenie e-roweru. Przypadek zniszczenia uniemożliwiającego dalsze poruszanie się rowerem należy zgłosić do NFOŚGW, załączając stosowną dokumentację uszkodzeń (5 zdjęć, w tym fotografia numeru ramy).
Ważne terminy związane z programem
Program „Mój rower elektryczny” będzie realizowany w latach 2025–2029, ale datą początkową kwalifikujących się wydatków jest 30 czerwca 2024 roku, co oznacza, że możliwe jest uzyskanie dopłaty do rowerów elektrycznych kupionych jeszcze w tym roku. Analogicznie, datą końcową przyjmowania wniosków jest 30 czerwca 2029 roku, pod warunkiem, że przewidziany budżet nie zostanie w całości wykorzystany przed upłynięciem tego terminu. Środki z programu zostaną wypłacone najpóźniej do końca 2029 roku.
Aktualizacja 30.10.2024 r.
Program „Mój rower elektryczny” został tymczasowo wstrzymany ze względu na konieczność wprowadzenia zmian regulacyjnych oraz dostosowanie budżetu. Nowe wnioski nie są już przyjmowane. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nie planuje jednak całkowicie zrezygnować z tego rodzaju wsparcia. Obecnie trwają prace nad nowymi założeniami programowymi, które mają na celu lepsze dopasowanie oferty do aktualnych potrzeb rynku. Szczegóły mają zostać ogłoszone w najbliższych miesiącach. Warto śledzić aktualności na oficjalnych stronach rządowych, a także na stronie NFOŚiGW, aby być na bieżąco z najnowszymi informacjami.