Rower elektryczny zimą – jak utrzymać baterię w dobrej kondycji?
Jazda rowerem to przyjemność, z której możemy korzystać przez okrągły rok. Śnieg i chłodne temperatury nie powinny być przeszkodą nawet dla właścicieli elektrycznych jednośladów.
Świat pokryty śniegiem przypomina krainę prosto z bajki. Kiedy spadną te pierwsze mroźne płatki, wielu z nas nie może wyjść z zachwytu. Pokryty puchem krajobraz aż prosi się o uwiecznienie. Zakładamy więc kurtkę, czapkę, ciepłe buty i tak opatuleni wychodzimy na dwór, delektując się rześkim powietrzem zimowego poranka. Wyciągamy z kieszeni telefon i… przekonujemy się, że bateria w smartfonie postanowiła odmówić współpracy. Ujemne temperatury i sprzęty elektroniczne nie tworzą bowiem zgranego duetu. W związku z tym wielu właścicieli rowerów elektrycznych każdej zimy martwi się stanem baterii i silnika, a część z nich postanawia wręcz nie wsiadać na siodełko aż do wiosny. Jednak takie drastyczne kroki wcale nie są potrzebne. Wystarczy poznać kilka prostych trików, które pomogą utrzymać baterię w dobrej kondycji w trakcie zimowych miesięcy.
Jak niska temperatura wpływa na wydajność baterii roweru elektrycznego?
Baterie, również te rowerowe, nie lubią ekstremalnych warunków. Zarówno upał, jak i mróz negatywnie wpływają na ich żywotność oraz skuteczność ładowania. Niska temperatura otoczenia obniża przewodnictwo i zdolność baterii do gromadzenia prądu. Największe spadki w wydajności zauważymy szczególnie w przypadku minusowych temperatur, kiedy to baterie rozładowują się dużo szybciej, niż w cieplejszych warunkach.
Jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym?
Aby kondycja naszej baterii była jak najlepsza, warto zacząć od podstaw – zasad, które obowiązują nie tylko zimą, ale przez okrągły rok. Jednym z ważniejszych nawyków jest regularne ładowanie baterii. Nawet jeśli decydujemy się na kolarską przerwę, warto od czasu do czasu doładować nasz elektryczny rower. Dzięki temu zapobiegniemy szybkiemu zmniejszeniu pojemności i żywotności baterii.
Nie mniej ważne jest unikanie całkowitego rozładowania baterii. Tak, jak w przypadku akumulatorów samochodowych, w przypadku rowerów również należy dbać o stan naładowania baterii i nie doprowadzać go do zbyt niskiego poziomu. W zależności od silnika dolna granica może się różnić, dlatego warto stosować się do zaleceń producenta.
Jeśli chcemy zapobiec niepotrzebnym uszkodzeniom, używajmy oryginalnej ładowarki. To zmniejszy prawdopodobieństwo awarii i zwiększy bezpieczeństwo użytkownika.
Pamiętajmy też, aby nie ładować naszego roweru zbyt długo. Zazwyczaj naładowanie baterii trwa kilka godzin, rzadko przekraczając granicę ośmiu. Dlatego nie należy zostawiać roweru podłączonego na całą noc, gdyż może to powodować szybsze zużycie baterii.
Czy można jeździć na rowerze elektrycznym w śniegu?
Mimo że bateria szybciej rozładuje nam się w niskiej temperaturze, nic nie stoi na przeszkodzie, aby cieszyć się rowerem elektrycznym nawet w najmroźniejszą zimę. Jeśli odpowiednio przygotujemy się do przejażdżki pośród białego puchu, nie powinna ona znacząco różnić się od rowerowych wypadów latem czy wiosnę (nie licząc oczywiście naszego ubioru).
Jak długo powinno się ładować baterię roweru elektrycznego zimą?
Baterii roweru elektrycznego nie powinno się ładować dłużej, niż wskazał na to producent. Jeśli mamy skłonność do zapominania, że podłączyliśmy rower do ładowania, możemy nastawić sobie budzik, który przypomni nam o konieczności odłączenia naszego sprzętu od prądu. Dobrą praktyką jest też ładowanie roweru do około 80%-90%. Z uwagi na to, że niektóre ogniwa zużywają się szybciej przy pełnym naładowaniu, zostawienie kilkunastoprocentowego marginesu powinno wesprzeć stan naszej baterii, co zimą będzie szczególnie cenne.
Zimą baterie mają tendencję do szybszego zużywania się. Dlatego może się okazać, że twój rower potrzebuje częstszego (nie dłuższego!) ładowania. W takim wypadku warto zabrać ze sobą ładowarkę i podładować akumulator podczas wypoczynku lub kiedy dojedziemy do miejsca docelowego. Najlepiej, jeśli podłączana do prądu bateria nie będzie zimna. Przed włożeniem wtyczki do gniazdka dajmy jej chwilę na ogrzanie się do temperatury pokojowej.
Jak dbać o baterię zimą?
Jeśli rowerem dojeżdżamy do pracy, nie zostawiajmy go na świeżym powietrzu, gdzie będzie podatny na niskie temperatury. Najlepiej znaleźć dla niego miejsce wewnątrz budynku, w którym jesteśmy zatrudnieni. Jeżeli nie jest to możliwe, warto porozmawiać z szefem, czy dla naszego roweru nie znalazłoby się miejsce na zapleczu. Ewentualnie możesz też odłączyć sam akumulator i zabrać go ze sobą do biura bądź innego miejsca pracy.
Kiedy temperatura spadnie poniżej 10 stopni, nie ładujmy naszego sprzętu na zewnątrz. Jeśli zostawimy w niskiej temperaturze podłączony do prądu rower, po kilku godzinach może nas czekać przykra niespodzianka w postaci nadal nienaładowanego akumulatora. Niskie temperatury sprawiają bowiem, że bateria potrzebuje dużo więcej mocy niż zwykle, aby prawidłowo się naładować.
Jak przechowywać baterię zimą?
Chociaż rower elektryczny powinien dać radę w śniegu i mrozie, nie każdy kolarz będzie posiadał podobną wytrzymałość. Wielu z nas podczas zimowych miesięcy woli zamienić rower na ciepłą, choć nie zawsze komfortową, komunikację miejską. W takim przypadku również warto zadbać o właściwą kondycję baterii i silnika, aby nasz jednoślad był przygotowany na wiosnę.
Baterię przechowywać należy w suchym pomieszczeniu o temperaturze pokojowej. Dobrze, aby naładowana była na kilkadziesiąt procent, najlepiej około 60%. Nie wolno też zapomnieć, aby od czasu do czasu podłączyć rower do źródła zasilania, nawet jeśli nie planujemy w najbliższym czasie przejażdżki. Powinniśmy to robić co najmniej raz na dwa miesiące, chociaż optymalne byłoby nieco częstsze ładowanie.
Zadbaj o cały rower elektryczny.
Zimowa przejażdżka często wiąże się z niemałymi zabrudzeniami. Kolarze muszą zmierzyć się nie tylko ze śniegiem i wilgocią, ale także często obecnym na miejskich szlakach rowerowych błotem. Do tego rower może spotkać się ze zmieszanym ze śniegiem piaskiem bądź solą, które używane są do posypywania dróg i chodników. Aby nasz elektryczny rower pozostał w pełni sprawny, należy go regularnie czyścić i osuszać. W konserwacji roweru elektrycznego pomoże także smar, który nie tylko zabezpieczy przed dużymi obciążeniami, ale też zapobiegnie nadmiernemu gromadzeniu wilgoci. W ten sposób nasz sprzęt pozostanie w topowej kondycji przez długie lata.
Rower elektryczny, który nie zawiedzie Cię nawet zimą.
O tym, jak nasz rower zareaguje na ekstremalne warunki, decydować będzie w dużej mierze jego jakość. Dlatego zimowi kolarze powinni rozejrzeć się za pojazdem, który sprosta pogodowym wyzwaniom. Wśród rowerów zaopatrzonych w wysokiej klasy silnik i wytrzymałą baterię wyróżniają się nowoczesne modele elektryków TABOU Kinetic Up. Uniwersalny model TABOU Kinetic Up 1.0 W sprawdzi się zarówno w trudnym terenie, jak i nieprzyjaznych warunkach pogodowych. Ten trekkingowy rower wyposażony został w mocny centralny silnik o maksymalnym momencie obrotowym 70NM, a także pojemną baterię, która w odpowiednich warunkach pozwoli na pokonanie do 100 km. W zimowej jeździe pomogą też duże, 28-calowe koła.
Chociaż rowery elektryczne to nadal nieczęsty widok zimą, coraz więcej osób postanawia sprostać pogodzie na siodełku swojego ulubionego jednośladu. Odpowiednie przygotowanie sprzętu i przestrzeganie zasad konserwacji baterii sprawiają, że zima nie zaskakuje rowerzystów.