Rodzaje popularnych wentyli rowerowych
Wiedza na temat wentyli rowerowych tylko pozornie jest bezużyteczna. Przekonał się o tym każdy, kto w nieoczekiwanej sytuacji chciał napompować dętkę niewłaściwą pompką! Poznaj najpopularniejsze rodzaje wentyli i dowiedz się, jak sprawdzić je w swoim rowerze.
Jak sprawdzić wentyl w rowerze?
Najlepiej zacząć od odpowiedzi na pytanie, po co w ogóle sprawdzać rodzaj wentyla w rowerze. Wielu użytkowników jednośladów tego nie robi – jeżdżą, dopóki ilość powietrza w dętkach pozwala im na bezpieczne i wygodne poruszanie się. Problem pojawia się, gdy muszą napompować koła w swoim rowerze, np. w trasie. Może się okazać, że dostępne na stacjach benzynowych urządzenia nie pasują, a stara pompka, której używaliśmy w poprzednich rowerach, nowego nie chce napompować.
Aby uniknąć takich sytuacji, zawczasu sprawdźmy rodzaj wentyla rowerowego w naszym jednośladzie. Na szczęście mamy tylko trzy główne typy wentyli rowerowych:
- Wentyl Dunlop,
- Wentyl Schradera,
- Wentyl Presta.
Sprawdzenie typu wentyla rowerowego w jednośladzie jest bardzo proste. Każdy z nich ma nieco inną budowę, rozmiar i szerokość, dzięki czemu trudno pomylić go z innym.
Jak wygląda wentyl Dunlop
Wentyl Dunlop posiada oznaczenie DV (Dunlop Valve). To klasyczny (zaprojektowany w 1891 roku!), rzadziej spotykany model wentyla rowerowego. Znajdziemy go jeszcze w rowerkach dziecięcych oraz niektórych rowerach miejskich. Jego prosta budowa sprawia, że nie da się go pomylić z żadnym innym. Wentyl rowerowy Dunlop składa się z rurki oraz sworznia z metalową kulką umieszczonego w środku. Wentyl rowerowy Dunlop ma swoje zalety. To przede wszystkim prosta budowa i wytrzymałość. Ten rodzaj wentyla bardzo trudno uszkodzić.
Jak napompować dętkę z wentylem Dunlop?
Aby spuścić powietrze z opony wyposażonej w wentyl Dunlop, należy całkowicie odkręcić znajdujący się na nim zaworek i wyjąć wewnętrzny wkład. Pompkę wystarczy nasadzić na końcówkę wentyla, ewentualnie zablokować, jeśli nasza pompka ma taką opcję. Jak wszystkie starsze rozwiązania, wentyle rowerowe Dunlop mają też swoje słabe strony. Jedną z nich jest brak możliwości upuszczenia tylko niewielkiej ilości powietrza z opony bez użycia pompki. Gdy odkręcimy zaworek, dość szybko ucieka całe powietrze. Poza tym wentyle tego typu nie dają możliwości sprawdzenia ciśnienia w oponach.
Jak odkręcić wentyl Presta
Wentyl Presta oznaczony jest symbolem FV (French Valve) lub SV (Sclaverand Valve), inna jego nazwa to wentyl francuski. Stosowany jest przede wszystkim w rowerach szosowych (ze względu na rozmiar odpowiedni do wąskich kół). Obecnie coraz częściej znajdziemy go również w wielu innych typach jednośladów – od modeli crossowych przez górskie aż po miejskie i trekkingowe. Wentyl Presta składa się z gwintowanej rurki połączonej z dętką na stałe. W środku znajduje się rdzeń z gwintowanym tłoczkiem. Aby odkręcić wentyl Presta, należy przekręcić końcówkę o 1,5–2 obroty. Następnie w standardowy sposób nakładamy pompkę i pompujemy.
Uwaga! Końcówki wentylu Presta nigdy nie należy odkręcać do końca, ponieważ znajdujący się w nim bolczyk jest wtedy bardzo podatny na uszkodzenia. Jeśli chcemy upuścić nieco powietrza, po prostu odkręćmy delikatnie końcówkę i naciśnijmy wentyl.
Wentyle rowerowe Presta mają swoje mocne strony. Jedną z nich jest wysoka szczelność. Poza tym są one wytrzymałe i nie wymagają w obręczy otworu o dużej średnicy. Właśnie ze względu na liczne zalety w rowerach marki Tabou zastosowano wentyle Presta. Polski producent zadbał o wysokiej jakości części, tak by jazda na rowerach była nie tylko bezpieczna, ale też komfortowa – nawet w nieoczekiwanych sytuacjach.
Co to wentyl Schradera
Wentyl Schradera, nazywany też wentylem samochodowym, oznaczany jest symbolem AV (Auto Valve) – podobnie jak zawór samochodowy. Jak sama nazwa wskazuje, wentyl ten jest powszechnie stosowany w autach. Znajdziemy go również w większości amortyzatorów powietrznych. To metalowa rurka gwintowana od zewnątrz i od wewnątrz. W środku zaworu wentyla samochodowego znajduje się wymienny rdzeń wyposażony w dwie uszczelki i sprężynkę. Za pomocą uszczelki sprężynka zamyka zawór. Z kolei wysokie ciśnienie powietrza w oponie wytwarza dodatkową siłę.
Wentyl Schradera ma taką samą szerokość, jak wentyl Dunlop, przez co nie pasuje do wszystkich obręczy. W takiej sytuacji najlepszym wyjściem okaże się wymiana dętki na taką z odpowiednim wentylem.Aby upuścić powietrze z roweru wyposażonego w wentyle Schradera, należy docisnąć iglicę. W tym celu można użyć np. wkrętaka. Przed napompowaniem odkręcamy plastikową zaślepkę w wentylu, nakręcamy wężyk na rurkę lub zaciskamy głowicę na zaworze. Po napompowaniu należy założyć osłonkę.
Jedną z największych zalet wentyla rowerowego Schradera jest możliwość napompowania dętki praktycznie każdą pompką – zarówno rowerową, jak i samochodową. Dzięki temu w razie potrzeby bez problemu napompujemy koła np. na stacji benzynowej.
Czy warto przejść na tubeless?
Alternatywą dla tradycyjnych kół są koła bezdętkowe, tzw. tubeless. W takim modelu wentyl przykręcany jest bezpośrednio do obręczy. Rower w systemie bezdętkowym jest lżejszy, a prawdopodobieństwo złapania gumy – dużo mniejsze. W środku opony znajduje się specjalny uszczelniacz na bazie lateksu, tzw. mleczko, który w momencie przebicia reaguje na gwałtowną zmianę ciśnienia i zastyga, uszczelniając dziurę.
Warto wspomnieć, że w większości przypadków koła tubeless zaprojektowane zostały w standardzie Presta. Dla potencjalnego użytkownika oznacza to największą wygodę i możliwość swobodnego napompowania roweru w różnych okolicznościach. Koła bezdętkowe są nieco droższe od tradycyjnych, a ich wadą jest konieczność regularnego uzupełniania mleczka.
Niezależnie od systemu, jaki wybierzemy, warto kierować się jakością. Decyduje ona nie tylko o komforcie jazdy, ale też o bezpieczeństwie – kwestii szczególnie istotnej niezależnie od trasy, jaką obierzemy.