Porównanie rowerów DIRT i BMX – różnice i podobieństwa
Wyczynowe jednoślady przeznaczone do akrobacji rowerowych to rowery typu DIRT i BMX. Są one wykorzystywane do uprawiania ekstremalnej wersji kolarstwa, opartej nie tylko na efektywnej i szybkiej jeździe, ale też efektownych trikach. W tekście wyjaśnimy, co łączy te dwa typy rowerów, a jakie są między nimi różnice. Zapraszamy do lektury!
Rowery DIRT i BMX to wytwór lat 70. ubiegłego wieku. Obydwa rodzaje powstały w Stanach Zjednoczonych, na wybrzeżu Kalifornii. Tamtejsza młodzież była zakochana w zawodnikach uprawiających motocross, którzy podbijali serca widzów niezwykłymi akrobacjami motocyklowymi.
Młodzi Amerykanie nie mieli środków i możliwości zakupu zaawansowanych technicznie motocykli crossowych. Zaczęli przerabiać więc swoje rowery na wzór pojazdów silnikowych. Skracali ramy, wyjmowali hamulce, zmniejszali koła i modyfikowali kierownice, aby wykonywać coraz bardziej zaawansowane triki.
Co łączy rowery DIRT i BMX?
Pod koniec lat 70. posiadacze BMX-ów wpadli na pomysł, aby zmodyfikować swoje jednoślady w kierunku jazdy terenowej. Tak powstał rower DIRT wyposażony w amortyzator i system hamulców. Pochodzenie obydwu rodzajów jednośladów jest więc podobne. Co jeszcze je łączy?
Przede wszystkim rowery BMX i DIRT to niewielkie i lekkie typy jednośladów. Obydwa pojazdy przeznaczone są do wykonywania akrobacji. Ich konstrukcja ułatwia skakanie, wykonywanie salta, jazdę na jednym kole i podobne triki. Mają dość grube opony z minimalnym bieżnikiem. Są przeznaczone do jazdy w terenie, na bardzo ubitych torach lub do jazdy ulicznej. Nie są to najwygodniejsze pojazdy – jeżeli chcesz jeździć rowerem do pracy, postaw na rowery trekkingowe lub miejskie.
Co istotne, rowery DIRT i BMX nie posiadają przerzutek. Nie są one wymagane ze względu na charakterystykę jazdy. W jeździe BMX i DIRT istotne jest efektowne i skuteczne wykonywanie kolejnych sztuczek. Ewentualne zainstalowanie biegów zwiększyłoby tylko wagę tych rowerów, bez pozytywnego wpływu na styl i skuteczność poruszania się.
Różnice między rowerami DIRT i BMX – jakie są te najważniejsze?
Chociaż pojazdy te naprawdę dużo łączy, dzieli je też wiele elementów konstrukcyjnych i przeznaczenie. Rower typu DIRT radzi sobie bardzo dobrze z ubitymi, twardymi torami, m.in. sztucznie usypanymi pumptrackami. Są to ubite z ziemi i czasami wykończone asfaltem trasy z bandami i muldami do tzw. „pompowania” umożliwiającego przyspieszanie bez pedałowania.
BMX to z kolei rower idealny na skatepark. Zawody „skate BMX” polegają na wykonywaniu zróżnicowanych akrobacji na rampach, barierkach, schodach czy najazdach. Ten rodzaj pojazdu nie sprawdzi się w terenie leśnym czy na szosie, gdzie jazda nim jest po prostu niewygodna. To jednoślad, którego rama osadzona jest bardzo nisko w stosunku do pozycji kierowcy.
Co jeszcze dzieli te typy rowerów?
- Rama – DIRT ma większą i dłuższą ramę. Różnica wpływa na styl jazdy. Dirtowy jednoślad łatwiej opanować w locie i po wylądowaniu. Z kolei BMX ułatwia wykonywanie bardziej złożonych akrobacji.
- Kierownica – BMX ma charakterystyczną, zakrzywioną kierownicę z dodatkową poprzeczką, co ułatwia kontrolę nad rowerem i zachowanie prostej sylwetki. Kierownica roweru typu DIRT nie różni się praktycznie niczym od tej, która montowana jest w jednośladach typu MTB.
- Hamulce – rowery typu BMX nie mają hamulców albo posiadają wyłącznie te tylne. Rowery DIRT wyposażone są w mocne i zaawansowane hamulce tarczowe, niekiedy bazujące na układzie hydraulicznym.
- Koła – te różnią się przede wszystkim rozmiarem. BMX ma z reguły koła w rozmiarze 20’’. Z kolei DIRT-y oparte są na kołach 24- lub 26-calowych (czyli standardowo montowanych w jednośladach typu MTB).
- Zawieszenie – BMX-y mają sztywny widelec, z kolei rowery typu DIRT mają widelec amortyzowany.
Dla kogo przeznaczony jest rower DIRT, a dla kogo BMX?
Trening na rowerze DIRT różni się od ćwiczeń wykonywanych na BMX-ach. Pierwszy rodzaj adresowany jest do osób, które lubią jeździć w terenie, po naturalnych lub specjalnie przygotowanych torach. Jak już wspomnieliśmy, DIRT to jednoślad wykorzystywany na pumptrackach, do jazdy po utwardzonych torach lub po mieście. Świetnie nadaje się dla osób, które lubią skakać rowerem i kochają sport ekstremalny. Ze względu na fakt posiadania hamulców i amortyzatora, dużo lepiej sprawdzi się w rękach początkujących fanów tego typu aktywności fizycznej.
BMX to z kolei rower dla miłośników efektownych akrobacji, salt, obrotów czy jazdy na tylnym i przednim kole. Na pewno będzie idealnym wyborem dla każdego, kto lubuje się w stylu street, stawia na niestandardowy design i chce się wyróżnić. Rower BMX używany jest też do bardzo dynamicznych wyścigów na krótkich dystansach rozgrywanych na specjalnych torach. Są to sprinty rowerowe znane jako BMX Racing, które są dyscypliną olimpijską.
Niekiedy rowery typu BMX wybierane są także przez dzieci, a to ze względu na niską konstrukcję. Małoletni często używają takich pojazdów zaraz po rowerkach biegowych lub trójkołowcach.
Akcesoria dostępne dla fanów rowerów DIRT i BMX – na co warto zwrócić uwagę?
Na rynku dostępne są nowoczesne akcesoria, które poprawiają wygodę i bezpieczeństwo fanów jazdy rowerami DIRT i BMX. Jakie należą do tych najpopularniejszych?
- Kask – to najważniejszy i niezbędny element ekstremalnej jazdy rowerem typu DIRT, chociaż podczas zawodów BMX zawodnicy także startują z kaskiem na głowie. Zabezpiecza on czaszkę przed poważnymi urazami, które mogą się zdarzyć nawet w trakcie niegroźnie wyglądającego upadku. Rekomendowanym kaskiem do tego typu jazdy jest tzw. full face.
- Ochraniacze – zarówno zawodnicy BMX, jak i DIRT powinni nosić ochraniacze kręgosłupa, ramion, łokci i kolan.
- Buty – fani rowerów BMX i DIRT noszą najczęściej obuwie z płaską podeszwą, znane fanom stylu skate. Idealnie nadają się na pedały platformowe.
- Strój – na strój fanów BMX składają się niezbyt luźne koszulki, spodenki lub dresy oraz tzw. fullcapy, czyli charakterystyczne czapki z płaskim daszkiem. Ubiór fanów jazdy dirtowej jest po części zbliżony do motocrossowców (np. rękawice). Miłośnicy tego rodzaju jazdy noszą też ciasne spodnie (tzw. rurki), aby o nic nie zahaczyć w trakcie jazdy.
- Pegi – specjalne rurki montowane na obu osiach roweru BMX (często po jednej stronie), które pozwalają na ześlizgiwanie się po poręczach i murkach.
Na koniec warto zaznaczyć, że obydwa rodzaje rowerów cieszą się niesłabnącą popularnością, także w Polsce. Wielu fanów ekstremalnych sportów posiada obydwa typu jednośladów i wykorzystuje je w skateparkach lub w terenie. Wybierając pojazd dla siebie, zawsze stawiaj na lekki, mocny i dobrze wyposażony model. Dzięki temu dłużej będzie Ci służył!