probelmy-w-rowerze-halas-trzeszczenie
| Autor: Redakcja Tabou

Kiedy rower wydaje niepokojące dźwięki?

Twój rower wydaje dziwne dźwięki? To nie tylko irytujące, ale może też wskazywać na poważniejsze problemy. Dowiedz się, jak zlokalizować przyczyny niepokojących hałasów dobiegających z roweru i jak najprościej je wyeliminować.

Jakie dźwięki może wydawać rower?

Subtelny ślizg łańcucha po zębatkach w czasie rozpędzania. Delikatny przeskok przerzutki podczas zmiany przełożenia. Lekki terkot wolnobiegu, gdy zjeżdżamy ze wzniesienia bez pedałowania… To chyba jedyne przyjemne i uzasadnione dźwięki, jakie powinny wydobywać się z roweru. No, może jeszcze szum gum podczas pędzenia po równiutkim asfalcie. Każde inne trzeszczenie, skrzypienie, piszczenie lub stukanie w rowerze musi zwrócić naszą uwagę. Nastawmy zatem uszu i spróbujmy zdiagnozować, skąd te niepożądane dźwięki mogą dochodzić. Czasem wystarczy dosłownie kilka prostych czynności, aby się ich pozbyć, a niekiedy lepiej oddać rower do profesjonalnego serwisu.

Jakie są najczęstsze przyczyny hałasu w rowerze?

Pierwszym krokiem do pozbycia się dziwnych dźwięków w rowerze jest oczywiście określenie, skąd one pochodzą. Takich miejsc może być wiele, dlatego niezbędne będzie przeprowadzenie krótkiej jazdy testowej. Na początku zwróćmy uwagę na najbardziej oczywiste przyczyny hałasów, czyli niepożądane ciała obce przyczepione do kół, widelca, błotnika czy innych elementów konstrukcyjnych. Zdarza się, że niepozorna gałązka zaplątana w szprychy bądź drobny kamyk wciśnięty w wypustki bieżnika opony potrafi niepokojąco stukać lub nawet porządnie łomotać. Jednak jeśli to nie żaden nieproszony gość na pokładzie, wtedy najprawdopodobniej mamy do czynienia z nieprawidłowością jednego z komponentów roweru. 

Niżej zaprezentujemy listę najczęstszych przyczyn występowania niepokojących dźwięków w poszczególnych elementach roweru.

1. Łańcuch i napęd

Sprawdźmy, czy łańcuch jest nasmarowany, czysty i odpowiednio napięty. Brak smaru powoduje nieustanne piszczenie lub terkotanie, któremu często mogą towarzyszyć dodatkowe hałasy spowodowane przez piasek i błoto lub inne zabrudzenia znajdujące się między ogniwami. Warto pamiętać, że dzięki odpowiednio zadbanemu łańcuchowi wydłuża się żywotność jego i całego napędu, czyli kasety, zębatek korby i kółek w przerzutkach. Dlatego co kilkaset kilometrów warto przeprowadzać gruntowne czyszczenie i odtłuszczanie łańcucha, a potem smarować go odpowiednim preparatem. Oczywiście samo smarowanie należy wykonywać częściej, w zależności od potrzeby.

2. Przerzutki

Prawidłowo wyregulowane przerzutki to nie tylko komfort jazdy i swobodnej zmiany przełożeń, ale także brak uciążliwych dźwięków. Dlatego jeśli w okolicach przerzutek słychać tarcie lub chrzęst, to z dużym prawdopodobieństwem jest to wina ich złego ustawienia. Jeśli dodatkowo coś notorycznie popiskuje w tylnej części roweru, to są to zapewne łożyska w kółkach przerzutki, które należy nasmarować albo po prostu wymienić na nowe.

3. Hamulce

Upewnijmy się, że klocki hamulcowe są ustawione prawidłowo, nie są zużyte lub zabrudzone. Pisk podczas tarcia klocków o tarcze lub obręcze (w przypadku hamulców typu V-brake) zwykle świadczy o konieczności czyszczenia bądź wymiany. Niekiedy rozregulowane zaciski mogą także powodować stykanie się powierzchni trących podczas jazdy, co objawia się syczeniem lub popiskiwaniem. W takim wypadku pomoże odpowiednia regulacja hamulców.

4. Korba, suport i pedały

Jeśli pojawia się skrzypienie lub cykanie w okolicach korby, to znaczy, że mogą być źle przymocowane zębatki lub nawet cała korba. Warto przyjrzeć się także osi i suportowi, ponieważ mogą występować tam luzy. Ewentualnie problem może leżeć w działaniu pedałów. Wtedy też najlepiej je wykręcić i sprawdzić, czy pracują płynnie. Jeśli nie wystarcza nasmarowanie gwintów i łożysk, wtedy dobrze jest pokazać rower specjaliście w dobrym serwisie.

5. Siodło i sztyca

Jeśli słyszymy nieznośne skrzypienie z okolic siodełka, warto sprawdzić kilka miejsc. Przede wszystkim należy poluźnić zacisk na ramie i wyjąć z niej sztycę, do której przymocowane jest siodło. Dokładne wyczyszczenie, a następnie nasmarowanie sztycy i rury podsiodłowej ramy powinno zlikwidować hałas. Jeśli jednak nadal coś skrzypi, sprawdźmy samo siodełko. Możliwe, że przyczyna nieprzyjemnego dźwięku leży w jego szynach, które są dokręcane śrubami do wspornika, lub w miejscach styku tych szyn ze skorupą siedziska. W takim przypadku wystarczy odpowiednie wyczyszczenie i dokręcenie. 

6. Kierownica i mostek

Skrzypienie lub popiskiwanie w rejonach kierownicy może oznaczać, że miejsca styku przykręconych do siebie elementów wymagają konserwacji. Jedyne, co można wtedy zrobić, to odkręcić kierownicę od mostka, uważnie wyczyścić to miejsce, jak i wszystkie dociskające je śruby i wszystko odpowiednio dokręcić.

7. Stery roweru

Problem ze sterami, czyli łożyskami znajdującymi się w główce ramy umożliwiającymi płynne i bezwysiłkowe kierowanie rowerem, także może być przyczyną niepokojących dźwięków. Jeśli podczas skręcania, ale także przy jeździe na wprost, słyszymy stukanie lub chrzęst z tych rejonów, może to oznaczać luzy przy główce sterowej, uszkodzone łożyska lub niewystarczającą ilość smaru wewnątrz. Jeśli nasmarowanie nie przyniesie poprawy, najlepiej udać się do serwisu, gdyż może to oznaczać poważniejszą naprawę lub wymianę sterów.

8. Koła

Powodem strzelania w kołach często są poluzowane szprychy. Aby pozbyć się tego dźwięku, należy je podciągnąć, czyli dokręcić nyple specjalnym kluczem. Stukanie w kołach może oznaczać również problem z piastami i ich łożyskami. W tym przypadku wystarczyć może odpowiednie nasmarowanie i zniwelowanie luzów piast lub ewentualna wymiana łożysk.

9. Linki i cięgna

W rowerze znajduje się dobrych kilka metrów stalowych linek biegnących wzdłuż ramy. Dzięki nim działają hamulce i przerzutki, ale one także mogą wydawać niepożądane dźwięki. Dzieje się tak, gdy ich pancerze ocierają się o siebie lub o ramę. Warto zatem poszukać miejsca, w którym następuje jakaś kolizja między nimi, na przykład podczas skręcania kierownicą. Dźwięki takie mogą występować również wtedy, gdy pancerze i linki wymagają smarowania lub są zużyte i konieczna jest ich wymiana.

10. Akcesoria rowerowe

W zależności od naszych potrzeb do rowerów często mocujemy rozmaite dodatkowe akcesoria, np. bagażniki, błotniki, lampki, sakwy, mocowania na telefon, koszyki na bidon, liczniki. Podczas jazdy na nierównościach każda z tych rzeczy może się ruszać i wydawać denerwujące dźwięki. Na szczęście zwykle wystarczy dokręcić kilka śrubek i hałas znika. Sprawdźmy zatem wszystkie zamontowane dodatkowe akcesoria. Być może to właśnie w nich leży problem.

Niwelowanie hałasów i konserwacja roweru to podstawa

Zaniechanie czynności prowadzących do wyeliminowania niepożądanych hałasów w rowerze i wszelkich niedogodności podczas jazdy może prowadzić do poważnych problemów i kosztownych usterek. Pamiętajmy jednak, żeby podczas konserwacji i drobnych napraw używać właściwych narzędzi przeznaczonych do roweru, gdyż w przeciwnym razie można uszkodzić niektóre części. Warto zatem wykonywać te wszystkie regulacje zestawem kluczy imbusowych, kluczem dynamometrycznym, kluczem do suportu, odpowiednim śrubokrętem, łyżkami do opon, a także stosować właściwe smary i preparaty czyszczące.

Jeśli rower zaczyna wydawać dziwne dźwięki, nie wolno tego ignorować. Regularne smarowanie poszczególnych komponentów, dokręcanie śrub i wymiana zużytych części to klucz do długowieczności roweru i naszego bezpieczeństwa. Każdy dźwięk może wskazywać na inny problem, dlatego ważne jest dokładne zdiagnozowanie źródła hałasu i podjęcie odpowiednich działań. Dzięki temu jazda na rowerze będzie zawsze przyjemna, płynna i cicha.