Jaki rower wybrać do jazdy po mieście i lesie?
Jest stosunkowo tani, pozbawiony zbędnego osprzętu, lekki i dostosowany do jazdy w różnych warunkach. Rower crossowy to idealny wybór dla szukających uniwersalnego i niezawodnego jednośladu.
Trekkingowe, szosowe, miejskie, górskie, BMX – różnorodność typów rowerów potrafi przyprawić o ból głowy. Ze względu na ograniczone możliwości wykorzystania w zróżnicowanym terenie, dla przeciętnego rowerzysty większość z nich prawdopodobnie nie będzie odpowiednim wyborem. Najczęściej szukamy przecież uniwersalnego roweru, który pozwoli nam wygodnie przemieszczać się po mieście, a w weekend wyjechać na wycieczkę w średnio wymagającym terenie. Idealny jednoślad dla poszukującego niezawodnego i wygodnego środka transportu powinien więc być:
- stosunkowo tani – w przypadku kosztów zakupu, jak i eksploatacji;
- niezawodny – częste awarie i wizyty w serwisie potrafią wyprowadzić z równowagi nawet najbardziej wyluzowanego rowerzystę;
- prosty – każdy dodatkowy element wyposażenia to nie tylko kolejne gramy (a nawet kilogramy!), ale też zwiększone ryzyko awarii;
- przystosowany do jazdy w różnych warunkach – zarówno w mieście, na szosie, jak i na szutrówkach czy leśnych drogach;
Rodzaje rowerów i ich przeznaczenie
Geometria ramy, rozmiar kół, szerokość opon, obecność amortyzatorów czy rodzaj hamulców – to tylko niektóre z czynników decydujących o tym, w jakich warunkach dany rower sprawdzi się najlepiej. Trudno byłoby oczekiwać od roweru szosowego, że zapewni komfortową i bezpieczną jazdę w trudnym terenie. Z drugiej strony jednoślad z pełną amortyzacją i szerokimi oponami z agresywnym bieżnikiem nie będzie najlepszym wyborem na gładki asfalt.
By jak najlepiej dostosować rowery do terenu, w którym mają być wykorzystywane, stworzono wiele ich typów:
Rowery MTB
Przeznaczone do jazdy w trudnym terenie i na sztucznych trasach. Wyróżnia je stosunkowo długa i niska rama, obecność przynajmniej jednego amortyzatora, szerokie i agresywne ogumienie oraz wydajne hamulce (dziś przede wszystkim tarczowe), pozwalające szybko zatrzymać jednoślad na stromym zboczu. Ze względu na duże opory toczenia i niezbyt aerodynamiczną pozycję, nie najlepiej sprawdzają się jednak na szosie lub w mieście;
Rowery szosowe
Ich charakterystyczne cechy to zwarta geometria ramy, kierownica wymuszająca przyjęcie aerodynamicznej pozycji oraz wąskie ogumienie na kołach 28’’. Są przeznaczone do szybkiego poruszania się na gładkich nawierzchniach. W terenie, na szutrze lub na bruku jazda może być jednak mocno utrudniona, a nawet niemożliwa;
Rowery miejskie
Długa rama, szerokie siodło i zamontowana wysoko kierownica typu jaskółka zapewniają przyjęcie wygodnej pozycji. Komfortową jazdę w miejskich warunkach umożliwiają ponadto takie elementy jak pełne błotniki, osłona na łańcuch, bagażnik oraz kosz na zakupy. Zwiększają one jednak masę roweru, co w połączeniu z wyprostowaną pozycją i dość szerokimi oponami sprawia, że jednoślady tego typu są stosunkowo wolne;
Rowery trekkingowe
Stworzone z myślą o podróżach w różnicowanym terenie. Dobrze radzą sobie zarówno na asfalcie, jak i drogach szutrowych bądź gruntowych. Ich konstrukcja umożliwia przyjęcie komfortowej pozycji przy jednoczesnym zachowaniu dość dużej prędkości
Rower crossowy – idealny na co dzień
Jeśli chodzi o uniwersalność, wśród wszystkich wymienionych wyżej typów, najbliżej ideału jest rower trekkingowy. Nie jest on jednak pozbawiony wad, wśród których najważniejszą wydaje się duża waga. Jest ona szczególnie dokuczliwa dla rowerzystów mieszkających na wyższych piętrach i nie posiadających piwnicy. Trekkingi nie są też tak szybkie, jak rowery szosowe, co dla użytkowników często jeżdżących po asfalcie może być frustrujące.
Alternatywą dla osób szukających uniwersalnego jednośladu, a nie mogących przekonać się do trekkingów może być rower crossowy. Równie dobrze radzi sobie na zróżnicowanych nawierzchniach, ale nie ma tyle osprzętu, co modele trekkingowe. Dzięki temu jest dużo lżejszy, co przekłada się na łatwiejsze wnoszenie i znoszenie po schodach oraz możliwość rozwijania większych prędkości.
Budowa roweru crossowego
W naszej ofercie znajdziecie kilka modeli rowerów crossowych. Najnowszy wśród tych stworzonych z myślą o panach to FLOW 4.0. Jego serce to wygodna i lekka aluminiowa rama dostępna w dwóch rozmiarach – 19 i 21 cali, co ułatwia dobranie odpowiedniego jednośladu rowerzystom o różnym wzroście. Regulowany mostek pozwala na przybranie odpowiedniej pozycji – bez względu na to, czy wolicie szybszą jazdę z pochyloną sylwetką, czy też spokojniejszą przy pełnym wyprostowaniu.
FLOW 4.0 GTS jest wyposażony w 28-calowe koła na obręczach Mach i opony Maxxis 700x40c o bieżniku dobrze radzącym sobie zarówno na utwardzonych drogach, jak i poza nimi. Całości dopełniają tarczowe hamulce Shimano MT200 z tarczami 180/160, które szybko zatrzymają jednoślad na stromym zboczu lub w miejskim ruchu. Wypady w teren będą zaś dużo przyjemniejsze dzięki przedniemu amortyzatorowi Suntour NCX D-LO o skoku 63 mm oraz przerzutkom Shimano – SLX RD-M670 z tyłu oraz Deore z przodu.
Jego damską wersją jest model Flow 3.0 W. Wykonana w tej samej technologii rama ma obniżoną górną rurę, przez co wsiadanie na rower nie wymaga wysokiego podnoszenia nogi. Ramy dla pań dostępne są w nieco mniejszych rozmiarach – 17 i 19 cali. Podobny jest też osprzęt obu modeli.
Rower crossowy – czemu warto wybrać?
Rower crossowy to najlepszy wybór dla wszystkich, którzy rower traktują jako narzędzie do sprawnego przemieszczania się. Dobrze radzi sobie zarówno w mieście, jak i w lesie, na polnych drogach bądź na wzniesieniach o umiarkowanym nachyleniu. Można traktować go jako zwykły, użytkowy pojazd miejski, ale też jako alternatywę dla roweru trekkingowego, od którego odróżnia go uproszczona konstrukcja i zmniejszona ilość osprzętu. To z kolei przekłada się na mniejszą wagę, lepsze osiągi, większą bezawaryjność oraz, co dla wielu rowerzystów jest szczególnie ważne, niższą cenę.