Jaki rower crossowy do 2000 zł wybrać?
Rower to nie byle co, to pojazd, który powinien służyć latami i nie rozpaść się przy pierwszej dłuższej jeździe. Nie musi to jednak oznaczać konieczności wydania majątku.
Czy 2000 złotych wystarczy, żeby zakupić dobry rower crossowy?
Zdecydowana większość hipermarketów, a nawet niektóre dyskonty, co jakiś czas wprowadzają w swojej ofercie tanie rowery – również crossowe. Czasami robią to w ramach stale funkcjonującego działu sportowego, czasem (zwłaszcza w sytuacjach, kiedy takiego działu nie ma) w ramach krótkotrwałej oferty sezonowej. Czy warto ulec pokusie i skorzystać z promocji? Naszym zdaniem nie.
Skąd takie ostrożne podejście? Głównie ze względu na to, że niska cena nie bierze się znikąd. Aby ją uzyskać, często oszczędza się na materiałach i wybiera części ekonomiczne. Sami producenci też nie bardzo lubią się podpisywać pod rowerami z najniższej półki. Często mówimy tu o tak zwanych „nołnejmach” – markach, których nigdzie indziej się nie zobaczy, trudno więc zasięgnąć opinii na temat danego modelu.
Oczywiście od razu pojawia się też druga strona medalu. Profesjonalny, dobry rower crossowy to często wydatek w kwocie, za którą można kupić całkiem przyzwoity samochód. Na szczęście na potrzeby amatorów i półamatorów tak wysoko sięgać nie trzeba. Wystarczą rozwiązania znacznie tańsze, często mieszczące się w przedziale cenowym nawet do 2000 złotych. Stanowią one kompromis pomiędzy ceną a jakością – są tworzone przez osoby, które same lubią jazdę na rowerze i wiedzą, czego oczekuje użytkownik czerpiący radość z takiej formy aktywności ruchowej. I właśnie o takich rowerach napiszemy poniżej.
Zacznijmy od podstaw: co to jest rower crossowy?
Zacznijmy od samego początku, a więc od wyjaśnienia, czym jest rower crossowy. Kiedy zastanawiasz się nad wyborem odpowiedniego pojazdu, musisz przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie w zasadzie będziesz najczęściej jeździć.
W przypadku, gdy odpowiedź wskazuje na asfaltowe, równe drogi, sprawa jest jasna – tutaj sprawdzi się rower miejski. Dla miłośników leśnych ścieżek bardziej odpowiednia będzie trekkingówka. Co jednak, kiedy chcesz korzystać z „dwóch kółek”, podróżując po obu wymienionych kategoriach podłoża? W takiej sytuacji przyda się Tobie uniwersalny rower, a właśnie za taki należy uznać rower crossowy. Charakteryzuje się on tym, że został przystosowany do jazdy zarówno po wyrównanym podłożu (na przykład na asfaltowej szosie), jak i w warunkach najogólniej rzecz biorąc „pozamiejskich”, czyli na przykład na polnych drogach czy szlakach turystycznych (choć z wyłączeniem terenów „trudnych”). Oczywiście poza miastem nie jest to to samo, co w przypadku roweru trekkingowego, ale jednak najpierw z rzeczonego miasta trzeba wyjechać.
Najważniejsze elementy rowerów crossowych – na co warto zwrócić uwagę?
Oczywiście żeby rower crossowy spełniał swoje zadanie, musi posiadać pewne cechy charakterystyczne, które decydują o tym, że jest on dedykowany do takiego sposobu wykorzystania.
Cech takich jest wiele, a wśród nich należy wspomnieć przede wszystkim o fakcie, iż rower ten to połączenie kolarzówki z rowerem MTB – czyli pojazd idealny do szybkiego przemieszczania się po terenie miejskim, a zarazem dobry do jazdy w terenie lekkim. Warto także zwrócić uwagę na pozycję, w jakiej się jedzie – jest ona bardziej sportowa niż w rowerach trekkingowych.
Ze względu na teren, w jakim są wykorzystywane rowery dedykowane do użytku crossowego, powinny znaleźć się w nich opony z bieżnikiem zapewniającym dobrą przyczepność. Są one wąskie (co sprzyja szybkiej jeździe), ale jednocześnie z bardziej agresywnym bieżnikiem aniżeli w rowerach trekkingowych, o miejskich nie wspominając.
Jest jednak jeszcze jedna ważna cecha, o której nie można zapominać. Mowa tutaj o amortyzacji. Skoro rower crossowy będzie wykorzystywany w terenie pozamiejskim, należy przyjąć, iż często przyjdzie Tobie jeździć po mniejszych lub większych wybojach. To z kolei przekłada się na to, że jeśli jazda ma być komfortowa, rower powinien posiadać odpowiednie systemy łagodzące tego typu niedogodności. Upewnij się więc przy zakupie „dwóch kółek”, że w danym modelu zadbano o ten czynnik.
Co wybrać: model crossowy czy MTB?
Jeżeli zamierzasz dużo jeździć po terenie „dzikim”, możliwe, że będziesz rozważać także zakup roweru MTB, czyli inaczej mówiąc roweru górskiego. Z pewnością jest on znacznie lepiej dostosowany do wertepów, co widać już w momencie, kiedy zacznie się porównywać amortyzację, jaką wbudowano w porównywalnej klasy rowerach crossowych i MTB. W tych drugich jest ona najzwyczajniej w świecie mocniejsza. Podobnie lepsze są również wbudowane w „górale” hamulce, co wynika z terenu, z myślą o którym tę kategorię rowerów stworzono.
Z drugiej strony rower crossowy jest lżejszy od rowerów górskich, a „góralom” brakuje wspomnianej już uniwersalności crossów. Rzeczona waga ma znaczenie w trakcie jazdy (zwłaszcza gdy chodzi o rower crossowy damski – do prowadzenia go potrzeba mniej siły).
Czym różnią się damskie i męskie modele rowerów crossowych?
No właśnie, skoro wspomnieliśmy o rowerach dla pań, określmy, czym różnią się rowery crossowe przeznaczone dla pań i dla panów. A różnica, jak się okazuje, jest dość prosta i łatwo to zobaczyć na przykładzie rowerów Tabou z linii Flow GTS (męskie) i Tabou Flow LDS (damskie).
Otóż rower crossowy męski ma nieco większą ramę, co wynika głównie z różnic we wzroście (ale też przekłada się na wagę całego roweru). I tak przechodząc od ogółu do szczegółu, rowery crossowe męskie Tabou z linii GTS, bez względu na to, czy przyjrzymy się modelom bazowym (Flow 1.0) czy topowym (Flow 4.0), zostały wyposażone w ramy do wyboru 19- i 21-calowe. Dla porównania rower crossowy damski Tabou Flow 1.0, 2.0 lub 3.0 można zdobyć w wariantach wyposażonych w ramę 17- lub 19-calową.
Rama różni się jednak nie tylko długością, ale i geometrią. W przypadku rowerów damskich krótsza rama przekłada się na jazdę w bardziej wyprostowanej pozycji. Zazwyczaj różnicę widać także w siodle, a kierownica w takich modelach jest węższa.
Czym różnią się rowery crossowe coraz wyższej klasy?
Skoro już wspomnieliśmy o rowerach Tabou Flow GTS, przyjrzyjmy się różnicom pomiędzy poszczególnymi modelami z tej serii. Wszystkie wyposażono w duże koła o średnicy 28 cali, wszystkie też występują w kilku wariantach kolorystycznych. Model Flow 1.0 posiada amortyzację o skoku 50 mm i przerzutki Shimano 3×7. We wszystkich wyższych modelach – od Tabou Flow 2.0 przez Flow 3.0 aż do Flow 4.0 – mowa już o amortyzacji ze skokiem 63 mm. Różnica pojawia się również w przerzutkach. Model Tabou Flow 2.0 posiada przerzutki 3×8, Tabou Flow 3.0 – 3×9, a Tabou Flow 4.0 – 3×10.
Także w przypadku rowerów Tabou Flow LDS, czyli linii damskiej, amortyzacja zaczyna się od poziomu 50 mm – i tak właśnie jest w rowerze Tabou Flow 1.0 W, w którym zamontowano przerzutki 3×7. Z kolei w modelu Tabou Flow 2.0 W mowa już o amortyzacji ze skokiem 63 mm i przerzutkach 3×8. Jeśli to za mało, to w modelu Tabou Flow W3.0 zadbano o przerzutki 3×9, a koła wyposażono w obręcze Mech.
Reasumując, dokładniej przyglądając się specyfikacji kolejnych, coraz wyższych modeli, widać od razu, iż posiadają lepszej klasy osprzęt, większą liczbę biegów, a ich komponenty są lżejsze. Różnica pojawia się także w lepszym siodle oraz oponach.
Rower crossowy za rozsądną cenę
Wśród omawianych pojazdów spokojnie można znaleźć rower crossowy, zarówno męski, jak i damski, w cenie poniżej 2000 złotych. Mowa tutaj o modelach Flow 1.0 oraz Flow 2.0, tak z linii GTS (męskiej), jak i LDS (damskiej). Flow 3.0 oraz Flow 4.0 są już droższe, ale nie do przesady i zdecydowanie warto zainteresować się również nimi – bo sprawdzają się znakomicie.
Podsumowanie
Jeżeli nie jesteś zawodnikiem kolarskim lub triathlonowym, nie musisz inwestować w najdroższe dostępne rowery. Unikaj jednak tych zupełnie najtańszych, z kategorii „nołnejm”. Wybieraj takie modele, które wyposażono w dobrej jakości, markowe akcesoria, bo dzięki nim jeździć będziesz dłużej i znacznie wygodniej – a przecież właśnie o przyjemność z jazdy w tym sporcie chodzi. Tak jest m.in. w przypadku rowerów Tabou, których cena jest dobrze wyważona, a jednocześnie są one wyposażone w osprzęt takich marek, jak chociażby Shimano czy Suntour.