gravo-rower-gravelowy-szosowo-terenowy-od-tabou
| Autor: Redakcja Tabou

Co to jest rower gravelowy – dla kogo i jak się na nim jeździ?

Gravel to rower szosowy z terenowym zacięciem. Sprzęt, na którym śmiało możesz zjechać z szosy na nieutwardzone ścieżki i utrzymać swoje ulubione tempo. Czasy rowerów przeznaczonych wyłącznie na szosę lub w teren to przeszłość. Na lekkiej, szosowej konstrukcji możesz śmiało jeździć po szutrze i błocie. Gravel to rower, który zaspokaja różne potrzeby – to hybryda, o której od dawna marzyli miłośnicy sportów rowerowych.

Skąd pomysł na rower szosowo-terenowy, czyli krótka historia roweru grawelowego

Gravele pochodzą ze Stanów Zjednoczonych. To ogromny kraj, bardzo zróżnicowany pod względem ukształtowania terenu. Rower, na którym można jechać szybko po szosie, po czym z łatwością zjechać na ścieżkę szutrową, jest tam po prostu niezbędny. Jak zwykle zaczęło się od domowych przeróbek i dzielenia się doświadczeniami. Producenci rowerów bardzo uważnie obserwują takie zmiany i stąd pomysł na stworzenie roweru, który będzie bardziej uniwersalny, ale zachowa najlepsze cechy szosówki. Tak powstał rower szutrowy – lekka konstrukcja, która rozwija duże prędkości na asfalcie i doskonale sobie radzi na nieutwardzonej trasie. Jest to hybryda tak udana, że nikogo nie zaskoczył fakt, że stała się tak popularna. W Polsce od kilku lat obserwujemy coraz większe zainteresowanie tego typu sprzętem – w końcu u nas również nie brakuje ciekawych i zróżnicowanych tras rowerowych.

Co to jest rower gravelowy? To sprzęt, który zjednoczył rowerzystów

Przed pojawieniem się szutrówki rowerzyści dzielili się na szosowych i górskich. Dziś ten podział wyraźnie się zaciera, bo możemy spotykać się na tych samych ścieżkach. Wspólne doświadczenia jednoczą, więc bardzo szybko pojawiły się zawody i imprezy gravelowe. Kolarze szosowi szybko dostrzegli podstawową zaletę ścigania na gravelach – bezpieczeństwo. Ci, którzy mieli opory, by ścigać się na szosie, chętnie biorą udział w imprezach sportowych na szutrze, bo tam nawet jeśli spotkamy samochód, to będzie on jechał znacznie wolniej niż na ulicy. Miłośnicy graveli cenią je głównie za wygodę. Połączenie roweru przełajowego, szosówki i maszyny terenowej zapewnia wielką frajdę z jazdy. Każdy przejazd to prawdziwa przygoda. Nagłe zmiany na trasie, konieczność pokonywania przeszkód – tego zdecydowanie brakowało kolarzom szosowym. Zarówno adepci gravelu, jak i jego zaawansowani znawcy mają dziś do wyboru wiele imprez. Zawody gravelowe dają możliwość sprawdzenia w terenie siebie i sprzętu. Jest to też doskonała okazja do spotkania się z innymi fanami tego sportu i dzielenia się doświadczeniami. Atmosfera zawsze jest wspaniała, stąd popularność tego rodzaju wydarzeń stale rośnie.

Budowa roweru gravelowego, czyli wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć

Przekonaliśmy Cię do gravela? To doskonale, bo teraz pora na odrobinę wiedzy technicznej. Zanim zdecydujesz się na zakup tego roweru, powinieneś znać jego budowę i możliwości. 

Rama to podstawa, czyli geometria roweru gravelowego?

Geometria, czyli kształt ramy roweru, to najważniejsza z jego cech. To od niej zależy Twoja pozycja podczas jazdy, osiągi i sposób transferowania energii z Twoich mięśni do napędu. Wiesz już, że konstruktorzy graveli starają się połączyć endurance z MTB i rowerem szosowym. Chcą stworzyć ramę maksymalnie wytrzymałą, aerodynamiczną i funkcjonalną. Jak to rozwiązano w gravelach? Otóż rama ma mniej ostre kąty niż w rowerze przełajowym i wysoką główkę. Przekłada się to na komfort jazdy, więc na gravelu możesz pokonywać naprawdę długie dystanse. Gravel ma długie widełki tylne, dzięki temu uzyskano lepszą sterowność. Mufa suportu jest położona na tyle nisko, byś mógł dobrze rozpędzić się również w terenie. Gdy dodamy do tego duże 28-calowe koła, otrzymamy bardzo wygodny, a co najważniejsze wszechstronny rower.

Napęd graveli

Jak w gravelach rozwiązano kwestię połączenia szybkości z umiejętnościami terenowymi? Rower szosowy ma napęd, który nie zaspokoi potrzeb zróżnicowanego terenu, dlatego w gravelach instalowane są jedno- lub dwublatowe napędy oferujące kilkanaście biegów. Dzięki temu rozpędzisz się porządnie na szosie, będziesz mógł przewieźć spory bagaż lub poszaleć w terenie. Linia Tabou Gravo otrzymała solidny i bardzo wytrzymały zestaw Shimano z grup Sora R3000 lub Claris R2000 – dedykowanych gravelom.  Pod ręką masz 16 lub 18 biegów do wyboru. To wystarczy, by czerpać przyjemność z jazdy na szosie i na szutrze.

Terenowe opony gravela – jak sprawdzają się w lekkiej konstrukcji?

Rower szosowy ma bardzo cienkie opony bez bieżnika. Dlatego może osiągać duże prędkości na asfalcie, ale w terenie łatwo na nim utknąć, gdy zrobi się grząsko. Pierwsze pomysły na gravel wynikały z faktu, że rowerzyści do szosówek zaczęli montować opony MTB. W konstrukcjach seryjnych rozwiązano to w bardziej wyrafinowany sposób. W gravelach stosuje się specjalne opony. Są one na tyle cienkie, aby uzyskać niskie opory toczenia, ale bieżnikowane tak, by zachowana była stabilność na nieutwardzonym terenie.

Dobrym przykładem są tu opony Schwalbe G-One Allround, w które wyposażyliśmy Tabou Gravo 2.0. Są to opony bezdętkowe o zwiększonej wytrzymałości dzięki zastosowaniu technologii MicroSkin i SnakeSkin. Charakterystyczny bieżnik gravelowy pozwala poruszać się stabilnie na nieutwardzonej nawierzchni, ale nie powoduje nadmiernych wibracji podczas jazdy po asfalcie czy betonie. Opony świetnie sprawdzają się na suchych i wilgotnych nawierzchniach.

Jakie hamulce ma rower gravel?

Podczas gdy rower szosowy hamuje za pomocą mechanizmu szczękowego, MTB coraz częściej wyposażone jest w mechanizm tarczowy. Rower gravel również powinien być wyposażony w hamulce tarczowe. Zapewniają one stałą siłę hamowania bez względu na warunki na trasie. Na gravelu możesz rozwijać duże prędkości, dlatego solidne hamulce to podstawa. W Linii Tabou Gravo wykorzystaliśmy mechaniczne hamulce tarczowe, które doskonale sprawdzają się zarówno na trasie, jak i w terenie, a także podczas jazdy z obciążonym bagażnikiem.

Wyposażenie gravela

Najważniejsze elementy wyposażenia to siodełko i kierownica. Ich odpowiednie dobranie jest kluczowe, jeśli chcemy pokonywać na rowerze długie dystanse.

Jaka kierownica do gravela?

Zdecydowanie baranek, czyli dwuchwytna kierownica szosowa. Niektóre modele posiadają kierownicę typu „flara”, która wygląda jak rozciągnięty na boki baranek. Zatem znów mamy do czynienia z komponentem hybrydowym, czyli takim, który odpowiada potrzebom jazdy szosowej i terenowej. Rower gravel z kierownicą o kształcie szosowym lub zbliżonym pozwala zmieniać pozycję w czasie jazdy. Kiedy pędzisz po asfalcie możesz przyjąć pozycję jak na szosówce. Podczas jazdy w terenie wystarczy zmiana ustawienia rąk na kierownicy, by zyskać odpowiednią stabilność prowadzenia sprzętu.

Jakie siodełko ma gravel?

Wybór siodełka to kwestia bardzo indywidualna, jednak wszyscy wiemy, że siodełko szosowe nie będzie odpowiednie na długie dystanse i jazdę po szutrze. Z drugiej strony siodełka turystyczne również nie będą najlepszym wyborem. Jakie rozwiązania oferuje rower gravel? Jak zwykle bardzo uniwersalne – anatomiczny kształt to podstawowy parametr. Chodzi o to, by ciało ułożyło się na nim w sposób naturalny, gdy jedziemy w pozycji sportowej i zmieniamy ją na bardziej wyprostowaną – rekreacyjną. Gdy chodzi o komfort jazdy, nie uznajemy kompromisów. Wysokiej jakości siodełko, oddychające, z dobrą amortyzacją – to podstawa. Do naszych graveli wybraliśmy model Active, który sprawdzi się zarówno podczas jazdy rekreacyjnej, jak i podczas intensywnego treningu.

Pedały – z noskami czy bez?

Kształt i budowa pedałów rowerowych różni się ze względu na przeznaczenie sprzętu. W gravelu pedały platformowe nie sprawdzą się, gdyż nie stabilizują one stopy na tyle, by podczas szybkiej jazdy utrzymać ją na właściwym miejscu. Pedały SPD wydają się tu oczywistym wyborem, jednak na początku przygody z gravelem najlepiej jest postawić na coś pośredniego. Takim rozwiązaniem są pedały z noskami. Nie zatrzaskujesz w nich buta, więc w każdej chwili możesz bezpiecznie wyjąć z nich stopy. To bardzo ważne, gdy chcemy pokonywać trasy w terenie. Noski dobrze stabilizują stopę na pedale, wspierają wydajność transferu energii, a jednocześnie zapewniają tę dowolność, która charakteryzuje jazdę na gravelu.

Wyposażenie dodatkowe

Jeśli jazda w terenie – to przydadzą się błotniki. Gravele nie są w nie wyposażane seryjnie. Przed zakupem sprawdź, czy rower ma standardowe mocowania, o ile nie wybierzesz błotnik mocowany do rury podsiodłowej. Jest łatwy w montażu i dodaje sprzętu sportowego charakteru. Ramy graveli posiadają otwory montażowe do zainstalowania bagażnika czy bidonu, czasem nawet więcej niż jednego. Bagażnik będzie istotnym wyposażeniem dla osób, które kupują rower z myślą o wyprawach. Rower gravel nie posiada fabrycznie oświetlenia – trzeba dokupić je samodzielnie. Pamiętaj, że przepisowe oświetlenie to biała lampa z przodu, czerwona z tyłu. Dla bezpieczeństwa dodaj jeszcze odblaski, a gdy jedziesz z sakwami – zadbaj o to, by inni użytkownicy drogi widzieli ich obrys.

Jaki gravel kupić do 4000 zł?

Jeśli szukasz uniwersalnego roweru, na którym szybko dojedziesz do pracy w mieście, a w weekend zapewnisz sobie porcję przyjemnej aktywności, to gravel jest doskonałym wyborem. Jest bardzo wszechstronny, zaprojektowany tak, abyś nie poczuł różnicy pomiędzy asfaltem i szutrem. Prawdopodobnie myślisz teraz, że za taki rower trzeba słono zapłacić. Fakt, rower gravel nie należy do najtańszych, nie kupisz go za przysłowiowy 1000 zł. Specyficzna konstrukcja wymusza zastosowanie bardzo lekkich materiałów, a to generuje cenę. Jednak nie musisz wydawać rocznej pensji na rower. Wystarczy niespełna 4000 zł, by mieć taki sprzęt.

Nasza linia Tabou Gravo to rowery lekkie, wyposażone w komponenty cenionych producentów osprzętu takich jak Shimano czy Schwalbe. Skomponowaliśmy je tak, by zapewniały wygodną i ekscytującą jazdę na różnych typach tras. Rowery zbudowane na ramach z hydroformowanego aluminium są jednocześnie wytrzymałe i lekkie, a tego właśnie potrzebujesz, gdy chcesz rozpocząć swoją przygodę z gravelem.